تکنولوژی مطالب خواندنی مکانیک

کار كاتاليزورهای مورد استفاده در خودرو

photo_2017-02-07_12-44-24
نوشته شده توسط وحیدخادمی

کار كاتاليزورهای مورد استفاده در خودرو

به گزارش سایت فنی خودرویی فرخیها ، همزمان با صنعتي شدن جوامع و رشد چشم گير صنعت خودروسازي در كشورها كه منجر به تردد روزانه ميليو نها خودرو در سطح جهان و نهايتا افزايش آلاينده ها شده، اين امر خسارات جبران ناپذيري بر گياهان، حيوانات و به خصوص انسان وارد کرده و نكته اين جاست كه با رشد جمعيت اين خسارات همچنان ادامه خواهد داشت.
يكي از راه هاي كاهش اين معضل در سال هاي اخير، جايگزيني سيستم انژكتور و همچنين طراحي و نصب فيلترهاي قوي در راستاي كاهش آلاينده ها بوده است. از موثرترين راه های كاهش آلاينده های ناشي از احتراق انواع موتورها در وسايل نقليه، استفاده ازكاتاليزورها در اگزوز است كه در ادامه به طور خلاصه به نقش كاتاليزور در كاهش آلاينده های حاصل از احتراق موتور وسايل نقليه می پردازيم.

کار كاتاليزورهای مورد استفاده در خودرو کار كاتاليزورهای مورد استفاده در خودرو کار كاتاليزورهای مورد استفاده در خودرو

مشخصات مبدل كاتاليزوري

مبدل كاتاليزوري شامل پوسته ای از فولاد ضد زنگ،عايق حرارتي و محفظه است كه داخل آن با فلزاتي گرانبها؛ يعني همان كاتاليزورها نظير روديم،پالاديوم و پلاتين پوشيده شده است.

وظيفه مبدل كاتاليزوري

اين قطعه براي تجزيه گازهاي سمي ناشي از احتراق؛ از جمله منوكسيد كربن، اكسيدهاي نيتروژن و هيدروكربن ها به كار می رود. واكنش های شيميايي و تجزيه گازها توسط كاتاليزور صورت می گيرد.
در زمان تماس گازهاي ناشي از احتراق و يا داخل مبدل کاتالیزوري طي يك واكنش شيميايي، ميزان آلاينده ها به حداقل ممكن خواهدرسيد.

كاركرد مبدل

هنگام تماس گاز با فلزات گرانبهاي موجود در مبدل، طي یک واكنش شيميايي، آلاينده ها به گازهاي كم خطر تر تبديل می شوند. ساختار فلزات فعال (پلاتين و رودیم) به تنهايي باعث افزايش واكنش شيميايي می شوند كه از اين رو آن را مبدل کاتالیزوري می نامند.براي كاركرد صحيح مبدل کاتالیزوري، بايد نسبتسوخت و مواد به صورت دقيق كنترل شده و دماي مبدل كاتاليزوري نيز در محدوده ۶۰۰ تا ۸۰۰ درجه سانتي گراد حفظ شود که در اين راستا سنسور اكسيژن وظيفه اندازه گیری نسبت اكسيژن موجود در گازهاي حاصل ازاحتراق و انتقال اطلاعات آن به ECU را بر عهده دارد.
طبق قوانين كشورهاي پيش رفته، آلودگي حاصل از بخارات هيدروكربن ها در خودرو ها بايد كاهش يابد كه اين امر توسط قطعه ای به نام كنيستر محقق می شود. كنيستر قطعه ای است كه بين باك خودرو و ورودي لوله مانيفولد قرار می گيرد. داخل كنيستر كربن فعال براي جذب بخار بنزين وجود دارد كه در نتيجه هوا به راحتي وارد آن می شود. نكته حائز اهميت اين است که عملكرد صحيح كاتاليزور ها مستقيما با کیفيت سوخت مورد استفاده در خودروها مرتبط است و درصورت عدم استفاده از سوخت بدون سرب و يا داراي استانداردهاي مورد پذيرش، کاتالیزور دچار خرابي شده و قادر به انجام وظايف خود که كاهش آلاينده هاست نخواهد بود و لذا عملا بدون اثر میشود. عامل عمده ديگر خرابي کاتالیزورها، اشكال و عدم عملكرد صحيح سيستم جرقه است.

به این مطلب نظر بدهید.

فرخی ها

برای مشاهده مطالب بیشتر درباره خودرو مطلب زیر را کلیک نمایید.

مطالب بیشتر خودرو

با عضویت در کانال فرخیها از خبرهای روز ایران مطلع شوید.

عضویت در کانال فرخی ها

درباره نویسنده

وحیدخادمی

دیدگاهتان را بنویسید

2 × 2 =