مکانیک

موتور خودرو شما چگونه کار می کند؟

farrokhiha136
نوشته شده توسط وحیدخادمی

هدف اصلی یک موتور بنزینی تبدیل انرژی نهفته درون بنزین به حرکت است .

موتور خودرو شما چگونه کار می کند؟

آیا به موتور خودرو خود نکاه می کنید؟ از آنچه که می بینید شگفت زده می شوید؟ موتور ماشین می تواند مانند یک توده فلزی بزرگ شامل حلقه های بزرگ سیم و لوله و پیچ و مهره به نظر برسد.

شما ممکن است از روی کنجکاوی بخواهید بدانید داخل موتور چگونه است و یا موتور خودرو شما چگونه کار می کند؟

و یا ممکن است در هنگام خرید یک خودرو به اصطلاحاتی همچون

 

 

  1. “۳٫۰ liter V-6”
  2. “dual overhead cams”
  3. “tuned port fuel injection”

برخورد کنیم که بخواهیم معنی آنها را بدانیم.

در این مقاله می خوانیم که اساس کار یک موتور چیست و چگونگی عملکرد اجزای آن باعث افزایش کارایی و یا اختلال در کار آن می شود.

هدف اصلی یک موتور بنزینی تبدیل انرژی نهفته درون بنزین به حرکت است .

آسان ترین روش برای این کار اینست که بنزین درون یک موتور بنزینی بسوزد که به آن موتور احتراق داخلی می گویند.

دو نکته مهم که باید به یاد داشته باشیم:

۱- انواع مختلفی از موتور های احتراق داخلی وجود دارد

  • Diesel engines (موتور های دیزلی)
  • Gas turbine engine (موتور های توربین گاز)
  • HEMI engines (موتور های همی)
  • Rotary engines (موتور های دوّار)
  • Two-stroke engines (موتور های دو زمانه)

هر کدام از موارد فوق مزایا و معایب خاص خود را دارند.

۲- موتور هایی هم هستند که به آنها احتراق خارجی می گویند موتور های بخار (steam engine) قطارها و کشتی های قدیمی از این نوع هستند، در این موتور ها سوخت ها شامل: (زغال سنگ ، چوب ، نفت ، و یا هر چیزی که بسوزد) در خارج از موتور باعث تولید بخار می شوند و بخار برای حرکت مورد استفاده قرار می گیرد. در این موتور ها مصرف سوخت بسیار بالاتر است و حجم موتور نیز باید بسیار بزرگ باشد به همین خاطر است که شرکت هایی همچون جنرال موتور و فورد هرگز موتور های احتراق خارجی تولید نکردند

حال جزئیات یک موتور احتراق داخلی را مرور می کنیم.

آزمایش:

اساس کار یک موتور احتراق داخلی بر این است ،که اگر مقداری سوخت پر انرژی (مانند بنزین) را در یک فضای کوچک تحت فشار مشتعل کنید، یک نیروی انفجاری باور نکردنی آزاد می شود که می تواند یک سیب زمینی را به ارتفاع ۵۰۰ متری پرتاب کند. که در این جا نیروی پرتاب سیب زمینی خوانده می شود.

حال این نیرو را می توان برای مقاصد جالب تر استفاده کرد. برای مثال اگر شما این نیرو را صد ها بار در هر دقیقه به کمک چرخ دنده ها به صورت مفید مهار کنید، می تواند چرخ های موتور خودروی شما را بچرخاند.

چرخه فعالیت یک موتور احتراق درونی دارای چهار مرحله است که در تصویر زیر این چهار مرحله به تفکیک نشان داده شده این مراحل در موتور های چهار زمانه به ترتیب زیر می باشد.

  • Intake stroke (مرحله مکش)
  • Compression stroke (مرحله تراکم)
  • Combustion stroke (مرحله احتراق،انفجار)
  • Exhaust stroke (تخلیه،خارج شدن)

موتور خودرو شما چگونه کار می کند؟ ddfdf

در شروع پیستون در بالا قرار دارد. سوپاپ سوخت باز می شود، پیستون به پایین حرکت می کند و داخل سیلندر پر از هوا و بنزین

در شروع پیستون در بالا قرار دارد. سوپاپ سوخت باز می شود، پیستون به پایین حرکت می کند و داخل سیلندر پر از هوا و بنزین می شود به این مرحله مکش می گویند.(سوخت شامل قطره کوچکی از بنزین می باشد که با هوا مخلوط شده)

# ابتدا حرکت پیستون رو به بالا برای فشرده سازی مخلوط هوا و بنزین صورت می گیرد. به این مرحله فشرده سازی می گویند که باعث انفجاری قوی می شود.

# انرژی حاصل از این انفجار موجب پایین راندن پیستون می شود و سوپاپ خروجی دود باز شده و گازهای خروجی از اگزوز بیرون می روند.

اکنون موتور برای مرحله بعدی آماده است در حالی که در توپ سیب زمینی نیرو در یک خط مستقیم است ولی در یک موتور حرکت به طور چرخشی است که می تواند موجب چرخش چرخهای اتومبیل گردد.

بخشهای اصلی موتور

همانطورکه قبلا توضیح دادیم اصلی ترین بخش یک موتور، سیلندر موتور است که پیستون درون آن حرکت می کند. موتور ها براساس تعداد سیلندر متفاوتند. موتور های چمن زنی معمولا تک سیلندر هستند و موتور های خودروها داری انواع چهار، شش و هشت سیلندر می باشند. نحوه قرار گرفتن سیلندر ها نسبت به هم به سه شکل می باشد:

۱- موتور های خطی که همه سیلندر ها به در یک خط قرار می گیرند.

۲- موتور های خورجینی (وی شکل) که سیلندر ها به صورت حرف V نسبت به هم قرار گرفته اند.

۳- موتور های تخت که سیلندر ها در جهت مقابل یکدیگر قرار می گیرند.

این وضعیتها داری مزایا و معایبی هستند که موتور را برای ویژگی های مختلف و یا وسیله نقلیه خاصی متناسب می کنند

جزئیات اساسی بیشتر در مورد موتور

جرقه شمع :

جرقه شمع باید در زمان مناسب (که مخلوط هوا و بنزین درون سیلندر متراکم شده) رخ دهد تا موتور به درستی کار کند.

سو پاپ ها :

باز شدن و بسته شدن دریچه های سوخت و گاز خروجی در زمان مناسب باید رخ دهد و در زمان تراکم و احتراق هر دو سو پاپ باید کاملا بسته بوده و هیچگونه نشتی نداشته باشند.

پیستون:

قطعه استوانه ای که در سیلندر بالا و پایین می رود.

رینگ و پیستون:

حلقه های فلزی که در لبه بالائی و پایینی پیستون دارای دو وظیفه می باشند:

  1. جلوگیری از مخلوط شدن سوخت و دود با روغن و روان کار در هنگام احتراق
  2. جلوگیری از نشت روغن و لجن های حاصل از روان کارها به محفظه احتراق

در خودرو هایی که رینگ ها به درستی عمل نمی کنند روغن سوزی رخ می دهد که باید به ازای هر ۱۰۰۰ کیلومتر نیم لیتر روغن سر ریز شود.

(همان روغنی که قبلا استفاده کرده اند)

شاتون:

میله اتصال دهنده پیستون به میل لنگ، با توجه به زاویه ای که دارد هم میل لنگ و هم پیستون را به حرکت در می آورد.

میل لنگ:

چرخش میل لنگ می تواند پیستون را به بالا و پایین حرکت دهد.

کارتر روغن (مخزن روغن)

لجن و روغن سوخته ی حاصل از کارکرد موتور در انتهای موتور جمع آوری می شود تا در زمان مناسب تخلیه گردد.

نکته

بهترین روش برای تخلیه روغن موتور استفاده از پیچ انتهای کارتر می باشد.موتور خودرو شما چگونه کار می کند؟ art

استفاده از دستگاههای مکش روغن نمی تواند لجن های کف کارتر را به خوبی جمع آوری نماید.

گرد آوری مطالب : کورش سلیمانی

ترجمه و تنظیم : مهران اسدی

کلیه حقوق سایت برای مرجع روانکاری خودروهای سبک و سنگین محفوظ است .

استفاده از مطلب همراه با ذکر منبع و لینک مجاز می باشد.

منابع

    • Howstuffworks Auto
    • The Family Car Web Magazine
    • The Car Maintenance Bibles
    • Breaking News Latest News Current News

 

 

درباره نویسنده

وحیدخادمی

دیدگاهتان را بنویسید

15 − 10 =